Hoppa till sidans innehåll

Vill vi bli bäst? Sluta gissa!


Det är viktigt att inte gissa sig till vad som är bäst i utvecklingen av barn och ungdomar när det finns forskning och utbildning att luta sig mot.  Det är svårt att nå världseliten inom sin idrott. Att nå sin fulla potential kräver tid, engagemang och hård träning. Ibland glömmer vi bort det första ordet, tid, och ibland förlorar vi oss i nuet när fokus istället bör ligga på en framtid många år bort.

Det tycks pågå en internationell kapprustning med målet att, genom intensiv och hård träning, driva fram unga idrottare att göra bra resultat i EM- och VM-tävlingar i unga år. Sanningen är att det inte finns några samband mellan att vara bäst i 14- eller 15-årsåldern och att bli bra som vuxen. Det finns också en risk att det leder till specialisering, ensidig träning som leder till skador och att motivationen tryter. 

De som tror sig kunna identifiera framtida stjärnor löper stor risk att både göra sig själva och "talangen" en otjänst. Det finns också en risk i att ju tidigare vi väljer ut dessa talanger desto större chans är det att vi endast väljer ut dem som är tidigt utvecklade, det finns mycket forskning som tyder på just det. Talang blandas ihop med fysisk mognad.

Bild

Den svenska idrottsrörelsen har länge jobbat efter parollen - Världens bästa idrott - och det innefattar så klart mycket mer än att räkna medaljer. Vi vill ha duktiga elitidrottare, flest aktiva oavsett ambition, de bästa funktionärerna och domarna samt väl fungerande föreningar och förbund. Då är vi bäst på riktigt!

Så många som möjligt ska vara aktiva så länge som möjligt. Idrottsrörelsen har i dagsläget ca 3.3 miljoner medlemmar, varav en miljon är barn. Vi har stora möjligheter att bli bättre och då kommer ännu fler att vilja idrotta, hålla på längre och då får vi även fram fler elitidrottare.


Elitidrott och bredd hör ihop (IOK)

1. Utbilda ledare så att de förstår hur barn och unga utvecklas.

2. Gör utvecklingsplaner som tar hänsyn till hur människor utvecklas i olika takt inom olika områden.

3. Uppmuntra och möjliggör för fler att kunna delta och vara aktiva inom flera idrotter.

4. Anpassa tävlingsformer efter utövaren.

5. Tänk på att återhämtning är viktigt både på kort och lång sikt.

Uppdaterad: 2017-10-11 09:36
Skribent: Liselotte Lindahl
Epost: Adressen Gömd