Hoppa till sidans innehåll

Prova många idrotter


Allt fler länder anammar en modell som betonar vikten av rörelseförståelse, "Physical Literacy" och idag finns det mycket forskning på ämnet. För oss inom idrotten handlar det om att vi kan hjälpa alla människor att utveckla ett brett register av rörelser som ger dem kunskaper, självförtroende och bättre förutsättningar att leva ett aktivt, hälsosamt och lyckligt liv.    

Störst effekt får vi när vi rör på oss tidigt i livet. Redan vid tre års ålder ser man hur skillnaderna ökar mellan aktiva och inaktiva barn, och studier har visat på en stor skillnad mellan flickor och pojkar där det inte bör finnas någon. Forskarna menar att vi helt enkelt inte ger pojkar och flickor samma möjligheter.

   Forskning visar att tidig medverkan i flera idrotter leder till:

…bättre övergripande motorisk och atletisk utveckling
…längre idrottskarriärer
…ökad förmåga att överföra idrottskunskaper till andra idrotter
…bättre självförtroende
…och en större känsla av autonomi (inre drivkraft)
…ökad möjlighet att du är fysiskt aktiv som vuxen

Forskning visar att barn som specialiserat tidigt på en enda idrott:

…har högre vuxen fysisk inaktivitet.
…ofta är de första att sluta, vilket ger problem på långsikt
…löper ca 80 procent större risk att skadas än barn som håller på med flera idrotter.   

Även om alla utvecklas i olika takt så kan alla barn med uppmuntran, bra stöd och ett register av många olika rörelser lära sig att kontrollera kroppen, upptäcka nya miljöer, och prova nya rörelser. Ju fler idrotter du prövar desto större är chansen att du fastnar för något som passar dig.

Alla idrotter passar inte alla människor, men det finns något för alla. Det är aldrig försent att börja idrotta och chansen ökar att vi i vuxen ålder hittar något nytt om vi tidigt i livet fått möjligheten att arbeta med vår rörelseförståelse.

Uppdaterad: 2017-05-19 12:55
Skribent: Mattias Olsson
Epost: This is a mailto link